Bădăranii de Carlo Goldoni (1958)

“Badaranii” este considerată o frescă de ansamblu originală, o semnificativă imagine a calităţilor şi, mai ales, a defectelor burghezului veneţian, trăsături ce rămân de actualitate.

Autorul surprinde esența interioarelor burgheze, individualizează cu deosebită maiestrie personajele atât cele masculine, cât și cele feminine, făcând din piesă un mesaj anti-misogin, moralizator, ce probabil spera să educe publicul masculin întru politețe și generozitate față de sexul frumos.badaranii_galerie_1_mare

În spatele râsului din spectacolul «Bădăranii» se ascund totuși drame grave ce se regăsesc și în societatea contemporană: contrastul caracterelor, eternul conflict între generații, victoria nu atât a femeii asupra bărbatului, cât a sentimentului asupra egoismului pe care dramaturgul le-a surprins în esența lor.

În Veneția acelor ani, în plin carnaval, jupân Lunardo, un om morocănos și bănuitor, pune la cale împreună cu amicul sau Maurizio, să-și mărite fata cu băiatul acestuia cu condiția ca cei doi tineri să nu se cunoască până în ziua nunții. Soțiile celor doi află însă de plan și îi ajută pe tineri să se cunoască.

Cei trei ”bădărani” își chinuiesc nevestele cu toanele lor și fac pe supărații doar pentru a le arăta cine sunt stăpâni în casă. Soțiile lor nu se lasă mai prejos și fac tot cum le taie capul, dirijate în special de soția blândului jupân Canciano, care îi pune la punct pe bădăranii deveniți, spre finalul piesei, adevărați mielușei. Cei trei bărbați, după ce își propun o serie de razbunări pentru a le domoli pe femei,  realizează că totuși nu pot trăi fără soții lor, asfel că preferă să renunțe la orgolii.

Comments

comments

About ing. structurist Roxana Bertea

inginer structurist Roxana Bertea
Tagged , , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.